© Frederik Beyens

Hoe kan je kwetsbare mensen laten deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten? 8 tips

Thijs Callens geeft tips over hoe je mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie kan laten deelnemen aan sport, cultuur of vrije tijd. Thijs is beleidsmedewerker bij Samen Tegen Armoede - Antwerps Netwerk, en legt ook de werking van vrijetijdsloketten uit. Bezoekers kunnen er terecht voor gratis of goedkope activiteiten.

Hoe kan je kwetsbare mensen laten deelnemen aan vrijetijdsactiviteiten? 8 tips

Thijs Callens geeft tips over hoe je mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie kan laten deelnemen aan sport, cultuur of vrije tijd. Thijs is beleidsmedewerker bij Samen Tegen Armoede - Antwerps Netwerk, en legt ook de werking van vrijetijdsloketten uit. Bezoekers kunnen er terecht voor gratis of goedkope activiteiten.
© Frederik Beyens

Tip 1: Ga op zoek naar de interesses van de bezoeker 

Veel mensen die in armoede leven, zijn niet geïnteresseerd in activiteiten voor zichzelf. Ze zijn vooral op zoek naar een activiteit voor hun kinderen. ‘De vrijwilligers van de loketten proberen altijd in een gesprek te achterhalen wat de mensen interesseert,’ zegt Thijs. ‘Zo hebben we ouders al laten genieten van een wedstrijd van Basketbal Giants, een opera- of theatervoorstelling.’

Tip 2: Organiseer gratis of goedkope activiteiten

‘Via de vrijetijdsloketten kunnen bezoekers deelnemen aan gratis activiteiten en uitstappen. Zijn de activiteiten betalend? Dan krijgen ze hoge kortingen. Daarnaast krijgen bezoekers ook informatie over de voordelen van de A-kaart,’ legt Thijs uit.

Tip 3: Zorg ervoor dat mensen op de activiteit geraken

Sommige bezoekers weten niet welke tram of bus ze kunnen nemen. Of ze durven het niet te vragen. Om die drempels weg te nemen, krijgen de bezoekers duidelijke instructies over de route mee.
Thijs: ‘Voor sommige activiteiten spreekt een vrijwilliger met de bezoekers af aan een bus- of tramhalte. Van daaruit vertrekken ze dan samen naar de activiteit.’ 

Tip 4: Geef duidelijke informatie over het aanbod

‘Elke maand is er een laagdrempelig krantje waarin bezoekers een selectie uit het aanbod kunnen bekijken,’ legt Thijs uit. ‘Wie meer informatie wil, kan altijd terecht bij een medewerker, vrijwilliger of een andere bezoeker die de activiteit al kent.’

Tip 5: Zorg voor een warm onthaal

Het is erg belangrijk dat bezoekers zich op hun gemak voelen. Thijs verduidelijkt: ‘De vrijwilligers verwelkomen de bezoekers en bieden hen een kopje thee of koffie aan. Samen bekijken ze het krantje met het overzicht van de activiteiten. De bezoeker kan ook al zijn vragen stellen.’

Tip 6: Stel een diverse en competente vrijwilligersploeg samen

Er is veel diversiteit onder de vrijwilligers. Dat zorgt ervoor dat bezoekers zich in hen kunnen herkennen. ‘Omdat veel vrijwilligers van de vrijetijdsloketten ex-bezoekers zijn, vormen ze een weerspiegeling van de bezoekers.’ aldus Thijs.

Omdat veel vrijwilligers van de vrijetijdsloketten ex-bezoekers zijn, vormen ze een weerspiegeling van de bezoekers.

‘De vrijwilligers krijgen specifieke taken toegewezen, waaronder bezoekers verwelkomen, het aanbod promoten, de inschrijvingen doen. Die duidelijke verdeling zorgt ervoor dat alles vlot verloopt. Daarnaast zijn de vrijwilligers mee verantwoordelijk voor de werking. Zij beslissen mee over alles.’

Tip 7: Betrek iedereen bij het opstellen van het aanbod

Thijs licht toe: ‘Elke maand is er een nieuw aanbod. Verschillende lokale partners en vrijetijdsaanbieders kunnen activiteiten voorstellen. Ook vrijwilligers die zelf in armoede leven of hier ervaring mee hebben denken, mee na over interessante activiteiten. Daarnaast kunnen ook de bezoekers suggesties doen. Zo is er altijd een divers aanbod voor én door iedereen.’

Ook vrijwilligers die zelf in armoede leven of hier ervaring mee hebben, denken mee na over interessante activiteiten.

Tip 8: Laat bezoekers nieuwe activiteiten ontdekken

De vrijwilligers proberen bezoekers telkens te laten kennismaken met andere activiteiten. Zo kiezen ze niet altijd hetzelfde. ‘Een deel van het aanbod is smaakverbredend. Het zijn activiteiten waar de bezoeker in de eerste instantie misschien niet naar zou vragen. Maar pas als je echt van de activiteit geproefd hebt, weet je of je ze lekker vindt of niet,’ aldus Thijs.

Krijg je niet genoeg van onze tips en inspirerende voorbeelden?

Goed nieuws: Schrijf je in voor onze 3-maandelijkse nieuwsbrief voor professionals en vrijwilligers. Je ontvangt dan gelijkaardige artikels en info over vormingen op maat.

 

* Thijs werkt ondertussen niet meer voor STA-AN vzw.

Bekijk ook