Schrijf een inclusieve vacature
Een vacature is de eerste stap. Zet er geen onnodige drempels in.
- Focus niet alleen op kwalificaties zoals een diploma, maar ook op vaardigheden zoals flexibel zijn, kunnen samenwerken, zelfkennis hebben.
- Wees concreet over het niveau Nederlands dat je verwacht.
- Schrijf niet: 'Je beheerst het Nederlands perfect' als dat niet strikt nodig is.
- Schrijf wel: 'Je spreekt voldoende Nederlands om deze functie uit te voeren. Kennis van andere talen is een pluspunt.' Of som belangrijke vaardigheden op zoals een presentatie geven of gesprekken met klanten voeren in het Nederlands.
- Vermeld expliciet in je vacature dat je openstaat voor diversiteit, bijvoorbeeld:
‘We hebben een personeelsbeleid dat uitdrukkelijk kiest voor diversiteit.’ (vacature opbouwwerker Budgetgidsen, SAAMO)
‘Bij de selectie van kandidaten houden we alleen rekening met je vaardigheden en kwaliteiten. Je leeftijd, afkomst, geslacht, gender, geaardheid, handicap of chronische ziekte doen er niet toe.’ (vacature leerkracht Maatschappelijke Oriëntatie, Agentschap Integratie en Inburgering)
Bekijk meer tips voor een leesbare vacature.
Gebruik diverse wervingskanalen
Verspreid je vacature niet alleen via traditionele kanalen zoals jobsites en sociale media, maar ook via:
- wervings- en selectiekanalen die zich richten op diversiteit zoals 11.11.11, Kif Kif en Levl
- onderwijsinstellingen en multiculturele studentenverenigingen zoals African Youth Organisation (AYO) of Mahara
- buurtverenigingen
Richt je op een specifieke doelgroep
Je kan ook via een zogenaamde ‘positieve actie’ kandidaten aanwerven uit ondervertegenwoordigde doelgroepen. Bijvoorbeeld:
- Je start een wervingscampagne gericht op een bepaalde doelgroep.
- Je stelt een vacature eerst open voor kandidaten uit een specifieke doelgroep.
Lees de uitleg van Unia over positieve acties.
Hou je sollicitatieprocedure neutraal
Zorg ervoor dat je elke kandidaat op dezelfde manier beoordeelt. Laat je beslissing niet beïnvloeden door persoonlijke vooroordelen:
- Beoordeel de motivatiebrieven en cv’s met meerdere personen.
- Neem voor elke kandidaat genoeg tijd in het sollicitatiegesprek.
- Stel geen persoonlijke vragen die irrelevant zijn voor de job.
Gebruik diversiteit in je beeldvorming
Je zal gemakkelijker divers talent aantrekken als je organisatie een diverse uitstraling heeft. Enkele mogelijkheden:
- Je staat gekend als een organisatie die openstaat voor diversiteit en eventueel een diversiteitsbeleid en/of non-discriminatiebeleid heeft.
- Je communicatiemateriaal (bijvoorbeeld een brochure, website, sociale media) toont verschillende vormen van diversiteit zoals seksuele geaardheid, etniciteit of leeftijd.
Creëer een thuisgevoel voor iedereen
Als mensen zich herkennen in de organisatie, zullen ze zich sneller thuis voelen. Enkele ideeën:
- Organiseer een warm welkom voor nieuwe medewerkers.
- Zorg voor een goede begeleiding: koppel de nieuwe medewerker bijvoorbeeld aan een peter of meter of laat je medewerkers de nodige opleidingen volgen.
- Voorzie ook doorgroeimogelijkheden voor mensen uit kansengroepen.
Is er momenteel geen vorming op maat, maar krijg je niet genoeg van onze tips en inspirerende voorbeelden?
Goed nieuws: Schrijf je in voor onze 3-maandelijkse nieuwsbrief voor professionals en vrijwilligers . Je ontvangt dan gelijkaardige artikels én info over vormingen op maat.