© Frederik Beyens

Hoe ondersteun ik mijn boodschap met beelden en pictogrammen?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, zo luidt het cliché. Maar slecht gekozen beelden doen precies het omgekeerde: ze zorgen voor verwarring.

Hoe ondersteun ik mijn boodschap met beelden en pictogrammen?

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, zo luidt het cliché. Maar slecht gekozen beelden doen precies het omgekeerde: ze zorgen voor verwarring.
© Frederik Beyens

Net zoals je best in klare taal schrijft, gebruik je ook beter duidelijke beelden met:   

  • een uitgesproken onderwerp zonder afleidende details
  • een herkenbare context
  • een directe link met je tekst
  • 1 enkele betekenis

Vertrek vanuit een duidelijke boodschap 

Een goede tekst heeft een duidelijke boodschap. Gebruik daarom beelden die je boodschap versterken of ondersteunen. Vermijd foto’s die je boodschap gewoon opleuken of ter illustratie dienen. Wil je bijvoorbeeld dat burgers hun mondmasker correct opzetten? Toon dan afbeeldingen van hoe ze dat stap voor stap moeten doen, geen algemene foto van iemand met een mondmasker.

Bepaal vooraf wanneer je beelden wil gebruiken

Vraag je vóór het schrijven af of je de informatie wil overbrengen via tekst, beeld of een combinatie van beide. Gebruik visuele ondersteuning vooral voor:

  • de belangrijkste elementen van je boodschap, bijvoorbeeld 3 dingen waar je op moet letten als je een geveltuintje aanlegt
  • mogelijke praktische drempels. Is je gebouw bijvoorbeeld niet erg herkenbaar? Zet een foto van de ingang bij het adres. 

Let op met schema’s, grafieken en plannetjes, zeker als ze een legende hebben. Wie niet goed kan lezen, vindt vaak de weg niet op een plannetje, maar herkent wel een foto van de gevel.

Verbind woord en beeld

  • Geef je afbeelding een duidelijke ondertitel. 
  • Gebruik in je ondertitels dezelfde sleutelwoorden als in je tekst. 
  • Verwijs ook in je tekst eventueel naar de foto. 

Kies concrete beelden

Gebruik beelden met 1 duidelijke betekenis.

  • Zorg voor een neutrale achtergrond en een duidelijke focus.
  • Kies voor een herkenbare context zoals de balie van je organisatie. 
  • Wees zuinig met creatieve beelden: ze zijn prima als je de aandacht wil trekken, niet als je iets duidelijk wil maken.
  • Gebruik foto’s als het kan. Kies bij gevoelens voor tekeningen, emoticons of pictogrammen.
  • Instructies in je organisatie tijdens corona? Kies voor grote afbeeldingen en ondersteun ze met korte zinnen of woorden. Kies bij stappenplannen voor tekeningen. Daarmee kan je makkelijk de aandacht richten op details.

Bekijk voorbeelden.

Gebruik eenvoudige pictogrammen

Pictogrammen werken het best als hun betekenis niet dubbelzinnig is en ze over concrete zaken gaan zoals datum, tijd, plaats of een voorwerp.

Gratis pictogrammen vind je op:

Bekijk ook