© Zorgnet-Icuro vzw

ZNA Nierkliniek: 'Onze patiënten begrijpen hun behandeling beter als we helder communiceren.'

De ZNA Nierkliniek heeft patiënten met 17 verschillende nationaliteiten. Met hun vernieuwende aanpak rond helder taalgebruik wonnen ze de Health Literacy Award.

ZNA Nierkliniek: 'Onze patiënten begrijpen hun behandeling beter als we helder communiceren.'

De ZNA Nierkliniek heeft patiënten met 17 verschillende nationaliteiten. Met hun vernieuwende aanpak rond helder taalgebruik wonnen ze de Health Literacy Award.
© Zorgnet-Icuro vzw

Hoe werkt de ZNA Nierkliniek aan zijn communicatie?

  • Ze herschrijven hun brochures in klare taal.
  • Ze gebruiken filmpjes en afbeeldingen om behandelingen op visuele manier uit te leggen aan patiënten.
  • Ze passen klaretaaltips toe in hun dagelijkse communicatie met patiënten, bv. ze gebruiken korte zinnen.
  • Indien nodig roepen ze de hulp in van een tolk.

In dit filmpje leggen ze uit welk effect dit heeft op de werking van hun ziekenhuis.


Video door: Zorgnet-Icuro vzw

Bekijk ook