© Pexels

8 tips om anderstaligen digitaal te gidsen

Tijdens de coronapandemie werden niet alleen lessen op afstand en vanachter een computerscherm gegeven, maar ook musea gaven digitaal rondleidingen. De klassieke rondleidingen bieden voor anderstaligen waardevolle taaloefenkansen. Daarom beslisten Atlas en het Middelheimmuseum een online aanbod te creëren om ook digitaal diezelfde kansen aan te bieden.

8 tips om anderstaligen digitaal te gidsen

Tijdens de coronapandemie werden niet alleen lessen op afstand en vanachter een computerscherm gegeven, maar ook musea gaven digitaal rondleidingen. De klassieke rondleidingen bieden voor anderstaligen waardevolle taaloefenkansen. Daarom beslisten Atlas en het Middelheimmuseum een online aanbod te creëren om ook digitaal diezelfde kansen aan te bieden.
© Pexels

Ook nu we terug fysiek en in groep naar musea mogen, blijven digitale rondleidingen een meerwaarde. Zo kan een museum makkelijker groepen bereiken uit andere regio's. Docenten kunnen er ook gebruik van maken voor afstandslessen of als introductie op een gepland museumbezoek.

Wil je vanuit jouw museum of galerij ook een digitale rondleiding voor anderstaligen aanbieden? Ga dan aan de slag met de volgende tips:

Tip 1: Bespreek vooraf de noden en wensen van de groep. 

Neem de tijd om de begeleider (bv. leerkracht) van de groep (digitaal) te ontmoeten en bespreek de behoeften en mogelijkheden van de deelnemers.

  • Wat zijn de interesses van de deelnemers?
  • Welk taalniveau hebben de deelnemers?
  • Kunnen ze gemakkelijk overweg met de computer? 

Kies voor een digitale toepassing (Zoom, Google Meet, Skype,...) waarmee de deelnemers vertrouwd zijn en laat de begeleider de link aan de  groep bezorgen.

Tip 2: Bereid je digitale rondleiding goed voor

Test je digitale rondleiding zeker op voorhand. Zo geraak je vertrouwd met de mogelijkheden en beperkingen van de digitale toepassing. Een goede voorbereiding zorgt er ook voor dat je alternatieven kan klaar zetten bij technische verrassingen. Er kan altijd wel eens iets mislopen zoals de microfoon die plots niet meer werkt of een zwakke internetverbinding waardoor de presentatie vastloopt tijdens de sessie. 

Tip 3: Begin je rondleiding met goede afspraken

Toon de deelnemers hoe ze vragen kunnen stellen of hoe ze zelf iets kunnen inbrengen in het gesprek. Meestal kunnen ze dat via het chatvenster, maar in sommige softwaretoepassingen kunnen ze ook digitaal hun hand opsteken. Leg hen uit waarom die afspraken nodig zijn. Vraag hen bijvoorbeeld om hun microfoon tijdens de presentatie uit te zetten, zodat achtergrondgeluiden de sessie niet storen.

Vraag om de camera aan te zetten gedurende de hele presentatie zodat je steeds een gezicht bij de naam kan plaatsen. Zo kan je ook beter inspelen op non-verbale reacties uit de groep. Bij een trage wifiverbinding kan je wel vragen om de camera uit te zetten. 

Tip 4: Maak tijd voor een korte kennismaking

Vraag wie je deelnemers zijn en laat ze hun naam in hun profiel zetten. Zo kan je hen tijdens de rondleiding gemakkelijker aanspreken wanneer ze een vraag hebben of iets willen zeggen.

Neem de deelnemers visueel mee naar het museum. Toon bijvoorbeeld de gevel, de inkomhal, een museumzaal. Vraag wie het museum bezocht of wie kan raden wat ze mogen verwachten tijdens de sessie.

Tip 5: Creëer een veilige omgeving

Benadruk dat er geen foute antwoorden zijn. Door te verduidelijken dat alles wat gezegd wordt waardevol is, nodig je hen gemakkelijker uit tot interactie. Bedank iedereen ook steeds voor hun eigen inbreng. 

Tip 6: Gebruik prikkelende en kwaliteitsvolle afbeeldingen 

Een goede selectie uit het aanbod is cruciaal. Kies voor werken die niet al te druk zijn maar toch voldoende prikkelen. Wil je inzoomen op een detail? Zorg dan voor een detailfoto. Loop met je muis mee over de afbeelding en wijs aan waarover je praat. 

Maak je presentatie niet te zwaar zodat er geen vervelende vertragingen zijn in je rondleiding.

Tip 7: Ga in gesprek met je deelnemers

Interactie is essentieel voor kwaliteitsvolle taaloefenkansen. Stel vooral veel vragen en nodig uit om ook op elkaar in te spelen, maar verplicht hen niet. Gebruik methodieken zoals slow art of visual thinking strategies. Zo kan je als gids op een heel laagdrempelige manier waardevolle gesprekken aangaan met de groep.

Ga in op reacties en nodig de groep uit om mee na te denken. ‘Je zegt dat … Hoe zie je dat? Zien jullie dat ook? Zie je nog iets anders?' Verbeter nooit expliciet fout woordgebruik, maar herhaal een zin correct. Check of je elkaar goed begrijpt.

Tip 8: Werk samen met de begeleider

De begeleider kent de groep het best en kan in de chat moeilijke woorden neerschrijven of extra uitleg geven. Betrek de begeleider wanneer je aanvoelt dat er sommige zaken niet duidelijk zijn. Zij hebben daarin de nodige expertise en zullen soms zelf even willen tussenkomen voor een korte verduidelijking.

Maak goede afspraken over jullie samenwerking tijdens de eerste ontmoeting. Zo is er een vlot verloop van je digitale rondleiding. Vraag de begeleider achteraf ook gerust om feedback.


Meer informatie?
Ook FARO, het Vlaams steunpunt voor cultureel erfgoed, zoomt in op digitale rondleidingen.

Bekijk ook