© Frederik Beyens

4 tips om je digitale vaardigheden en die van je omgeving te verbeteren

Het is moeilijk als je niet met een computer of smartphone kan werken. Alles gebeurt vandaag digitaal. Hierin biedt Majida Bellal ondersteuning. Majida werkt samen met Atlas, Fedasil en Het Rode Kruis. Zij geeft vormingen aan anderstaligen tussen 18 en 35 jaar.

4 tips om je digitale vaardigheden en die van je omgeving te verbeteren

Het is moeilijk als je niet met een computer of smartphone kan werken. Alles gebeurt vandaag digitaal. Hierin biedt Majida Bellal ondersteuning. Majida werkt samen met Atlas, Fedasil en Het Rode Kruis. Zij geeft vormingen aan anderstaligen tussen 18 en 35 jaar.
© Frederik Beyens

‘Ik wil mijn jongeren middelen geven waardoor ze sterker staan. Zodat ze bijvoorbeeld gemakkelijk hun weg vinden en niet te laat komen op een belangrijke afspraak. Of met de vertaalapp aan de dokter kunnen uitleggen wat hun klachten zijn. Digitale vaardigheden leiden namelijk tot een betere maatschappelijke integratie.’

Majida geeft 4 grote tips om aan digitale vaardigheden te werken, zowel aan je eigen vaardigheden als die van de mensen rondom je.

Tip 1: Begin met je smartphone

'Bijna iedereen heeft een smartphone, en die voelt vertrouwd. Dat is zeker nuttig voor anderstaligen die hun weg nog niet kennen in de maatschappij.'

De smartphone is voor Majida de belangrijkste eerste stap. ‘Bijna iedereen heeft een smartphone, en die voelt vertrouwd. Het is eigenlijk een mini-computer. Je kan er bijna alles mee wat je met de computer ook kan. Dit is zeker nuttig voor anderstaligen die hun weg nog niet kennen in de maatschappij. Na de smartphone kan je de overstap naar een computer maken, als dat echt nodig is.’ 

Majida leert de jongeren met Google maps werken en foto’s en contacten opslaan. ‘Voor mensen die het moeilijk hebben met lezen en schrijven is het belangrijk om contacten in de smartphone op te slaan met een foto. Op die manier kunnen ze via de foto een persoon opzoeken.’ 

Tip 2: Beelden zeggen soms meer dan woorden

Beelden zijn een goed hulpmiddel om digitale vaardigheden aan te leren. Majida werkt voor 80% met afbeeldingen. Voor de cursisten is een uitleg in het Nederlands niet vanzelfsprekend. Met een video legt ze uit hoe een email op te stellen. ‘Het is al zo moeilijk om met een computer of smartphone te werken, laten we het niet nog moeilijker maken met een geschreven handleiding. En via het gebruik van filmpjes worden de mensen ook weer digitaal vaardiger.'

‘Als mensen iets niet begrijpen, maken ze een foto, om zo uitleg aan iemand te vragen.’ 

Ook WhatsApp is een gemakkelijke manier om via foto’s te communiceren. ‘Als mensen iets niet begrijpen, maken ze een foto, om zo uitleg aan iemand te vragen.’ Majida maakt met elke groep een whatsappgroep. Ze kunnen vragen stellen aan elkaar en houden zo gemakkelijker contact.   

Tip 3: Investeer in digitale begeleiders

‘De digitale vorming voor onze anderstalige cursisten stopt heel vaak na ons traject. Maar hun begeleiders (dit zijn leerkrachten, hulpverleners en trajectbegeleiders bij o.a. Atlas en VDAB) werken nadien nog dagelijks met de jongeren. Zij kunnen hen digitale kansen aanbieden die aangepast zijn aan hun verdere traject. Toch hebben veel hulpverleners en leerkrachten schrik, ze zijn niet zeker over hun digitale kennis.’ Daarom start Majida een opleiding voor de begeleiders. 

Als leerkrachten digitaal vaardiger zijn, dan zeggen ze op school niet ‘doe die smartphone weg!’, maar gebruiken ze de smartphone in hun lessen.

‘Als leerkrachten digitaal vaardiger zijn, dan zeggen ze op school niet "doe die smartphone weg!", maar gebruiken ze de smartphone in hun lessen.’ Majida reikt hun praktische tips aan om voor digi-kansen te zorgen. Een voorbeeldje: ‘Elke trajectbegeleider kan een QR-code met zijn contactgegevens op zijn bureau plakken. De anderstalige scant deze code. Zo slaat hij makkelijk de juiste contactgegevens op in zijn smartphone.’

Tip 4: Elke dag bijleren van elkaar

Majida straalt. Het is duidelijk dat ze haar job heel graag doet. ‘Ik werk graag met deze groepen omdat iedereen heel gemotiveerd is. Velen hebben vreselijke toestanden meegemaakt in hun land, maar ik zie veerkrachtige mensen die heel graag willen bijleren.’ 

Ze leert zelf van de mensen met wie ze werkt. ‘Ik zie elke dag dat zaken die voor mij gemakkelijk zijn, helemaal niet gemakkelijk zijn voor anderen. Wij beseffen te weinig dat informatie opzoeken een vaardigheid is. Daarom laat ik de anderstaligen altijd veel zelf opzoeken in de lessen’. 

‘Door de moeilijkheden van anderen te zien, merk ik hoe goed ik het heb. Zo blijf ik elke dag een beetje nederig. En leer ik, net zoals zij, elke dag een beetje bij.’

Ellen Van den Broeck schreef dit artikel tijdens haar stage bij Atlas. Het verscheen op 31 oktober 2018 in het Atlasmagazine.
Noot: Majida Bellal werkt intussen als projectleider digitale geletterdheid bij Bib Permeke in Antwerpen.

Bekijk ook